Info & Tutorials - Scraping & Chipping
The Basecoat
The base to start from, for all products, is a painted surface.
If, before the scraping, you spread products like Filter & Wash or Rust SDW, protect the whole with CRYSTAL LOCK.
You can always spread Crystal Lock at your taste, to ease the subsequent chipping.
La Base
La base di partenza per tutti i trattamenti di Scraping è una superficie dipinta.
Se prima dello scraping applichi prodotti come Filter & Wash o Rust SDW, proteggi il tutto con CRYSTAL LOCK.
Puoi comunque sempre stendere Crystal Lock, per agevolare la successiva scrostatura.
Run Off
Spread one/two even layers of RUN Off at a high pressure.. Let it dry some min. some hours.
Paint an unthinned, thin coat SDW Shading Color by airbrush, low pressure, evenly and from a distance. To esae scraping you can add some Run Off to the paint, at your taste.
Let it dry. You don't need to be in a hurry, with Run Off you have several hours to scrape.
Moisten small areas at a time with water, then remove paint to the desired level.
Let dry some hours, then rinse everything gently with water to remove residues. After that, the paint will be steady.
RUN Off avails a controlled chipping in several different patterns, depending upon the tool you use.
Run Off
Stendi uno/due strati uniformi di Run Off ad aerografo, con pressione alta. Lascia asciugare min.qualche ora.
Stendi uno strato sottile di SDW Shading Color non diluito ad aerografo, uniforme e da una certa distanza. Per agevolare la scostatura puoi, a tuo gusto, aggiungere un poco di Run Off alla pittura.
Lascia asciugare. Non è necessario aver fretta, con Run Off hai a disposizione diverse ore per scrostare.
Bagna la superficie con acqua, a piccole zone per volta, e rimuovi la pittura fino al risultato desiderato.
Lascia asciugare min.qualche ora, e poi sciaqua tutto delicatamente con acqua per rimuovere i residui. Dopodichè la pittura rimarrà fissata.
RUN Off permette di consumare progressivamente la pittura in modo controllato, con pattern diversi a seconda dello strumento utilizzato.
Rough Scrap
Mix with a tool, than shake well ROUGH Scrap before use. Spread it with a brush on the surface.
If you like, move particles where you want. Let it dry.
Airbrush an unthinned SDW Shading Color, low pressure, evenly and from a distance. Leave it to dry.
Moisten with water and remove gently.
Let dry some hours, then rinse everything gently with water to remove residues. After that the paint will be steady.
With ROUGH Scrap you obtain a thin dotted chipping, more or less close together at will.
Rough Scrap
Rimescola ed agita bene ROUGH Scrap prima dell'uso. Stendi a pennello sulla superficie.
Se vuoi, sposta le particelle nei punti che preferisci. Lascia asciugare.
Stendi uno SDW Shading Color non diluito ad aerografo, uniforme e da una certa distanza. Lascia asciugare.
Bagna con acqua e rimuovi delicatamente.
Lascia asciugare min.qualche ora, e poi sciaqua tutto delicatamente con acqua per rimuovere i residui. Dopodichè la pittura rimarrà fissata.
Con ROUGH Scrap si ottengono effetti di scrostatura puntinata, più o meno concentrata a seconda dell'applicazione.
Scrap Hard 1
Spread plenty of unthinned SCRAP Hard, by brush or airbrush. Let it dry.
Airbrush an unthinned SDW Shading Color. Thin coat, low pressure, evenly and from a distance. Let it dry.
Remove with a dry brush, until the desired result.
Gently rinse with water - optional.
Lock the whole by gently airbrushing a thin coat of CRYSTAL LOCK, thinned a lot in water.
With SCRAP Hard you obtain a neat chipping in chops or cracked paint effects.
Scrap Hard 1
Stendi abbondante SCRAP Hard non diluito, a pennello o aerografo. Lascia asciugare.
Stendi uno strato sottile di SDW Shading Color non diluito ad aerografo, uniforme e da una certa distanza. Lascia asciugare.
Rimuovi delicatamente con un pennello asciutto fino al livello di scrostatura desiderato.
Risciacqua delicatamente con acqua -facoltativo.
Fissa il tutto aerografando delicatamente un velo di CRYSTAL LOCK ben diluito in acqua.
SCRAP Hard permette di realizzare scrostature nette o effetti di pittura craccata.
Scrap Hard 2
The only difference in respect to the previous method is to spread Scrap Hard in thick blobs.
Then follow the same steps.
Complete with shades and leaks of Rust SDW.
Scrap Hard 2
L'unica differenza rispetto al metodo precedente è di stendere Scrap Hard in corposi blob.
Poi ripeti le sequenze già descritte.
Completa con aloni e colature di Rust SDW.